Rumah Gadang (Rumah Besar)

Ni la Rumah Gadang… Rumah2 kecik kat kiri kanan tu tempat letak beras..
Pandangan dalam Rumah Gadang…

Tingkap yang senget…

Pengantin Lama….

Ha… Destinasi seterusnya, Rumah Gadang.. Kalau mengikut pemahaman dan tengok pun tau.. maknanya Rumah Besar.. Rumah ni dijadikan sebagai Muzium Orang Minang.. Ikut penerangan penjaga rumah tu, setiap inci pembuatan rumah ni.. ada maksud yang tersembunyi… Yan tak berapa ingat sangat… sebab banyak sangat.. Cuma kalau dah kata Yan ni Technician Bangunan.. Mestilah Yan ingat pasal struktur rumah tu… Rumah ni semua diperbuat daripada kayu yang bertanggam.. Maksudnya tak berpaku antara sambungannya.. Motif wat camtu, sebab kat negara diorg kan selalu gempa bumi, jadi bila adanya gempa, struktur rumah tu akan bergoyang ikut rentak gempa… Jadi takdelah runtuh… Tu yang tiang die nampak senget.. Dan paling ketara tingkap die pun senget… Dalam rumah tu ade banyak bilik dalam kedudukan sebaris… Pastu ade macam2 saiz.. Dari paling besar sampai paling kecik… Yang paling besar adelah untuk anak yang baru kahwin .. pastu akan pindah sehingga yang paling kecik… Ape tujuannya? Supaya yang dah lama kahwin tu mulakan hidup berdikari, keluar daripada rumah gadang. Macam tu lah ceritanya serba sedikit.. Dan kat Rumah Gadang tu ade sediakan pelamin minang… Yan ngan Hubby pun tryla baju pengantin diorg.. Hahaha… kalau tengok gambor tu … nampak sangat kitorg tak puas bersanding… Hahaha… Whatever ler… Janji Yan dah rasa pakai sanggul lintang tu… Berat tu…..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: