Kerahan Tenaga…

Im : Mama, nak kuar …..
Macam orang melawat kawasan….
Ammar : Nanti sapu kat sini sini dan sini ye…

Suami sapa la tu? Rajin sungguh …
Ammar : Ha.. sapu sapu ape lambat sangat wat keje ni? Jangan main-main…

Ammar : Dah siap ke? Aku sembur nanti baru tau….

Ahad lepas… Tak kemana-mana… Jadik kami semua pun aktiviti bebas hari ini… Haha… Selalunya aktiviti di hari senggang adalah tidur….”semua tido…” Arahan Hubby… Dah petang… Hubby bangun… Tapi biar kami bertiga tido… Pastu Imran bangun…
Im : Papa mane?
Yan : Entah… Cuba abang tengok kat luar.. (ruang tamu)
Im : Mama, jom.. ikut Im, duk empan.. (depan)
Yan : Tak naklah … Mama nak tido lagi ngan adik…
Im : Jom… Pegang tangan Im… jom kite pegi ama-ama… (sambil hulur tangan …)
Yan : Tak nak…
Im : Jom… meh meh (sambil menggamit -gamit tangan die…)
Tetiba si adik pun bangun terpisat-pisat… agaknya terdengar abang die membebel-bebel… Die pun bangun… Terus turun katil … Imran ajak adik die kuar bilik … Carik Papa la tu… Diorg ni eksyen kalau ada papa die kat umah… Tak nak kat Yan… Masa tido je mulala merayu-rayu….
Yan pun terpaksala ikut diorg carik Papa nye… Humangaih … macam tak caya je … Mr. Hubby kat luar berkebun …. Wahlauweh… Kagum kagum… tapi Yan takdela buat muka terkezut kan… buat-buat tak heran jer…
Pastu Imran sibuk nak keluar main bola ngan Papa… layan jer lah… Ha… Imran dah pandai pakai kasut sendiri (tak terbalik) Ammar? lum lagi ma…. Die tu Yan kene pakaikan… Ammar tak pandai pakai selipar berjalan… Die kene pakai selipar / sandal yang ade tali belakang…. Takpun kasut lah kan… Sebab dah trykan pakai selipar, mesti tercabut…
Oh.. Mr. Hubby sangat rajin pada hari tu… Kebetulan rumput kat rumah tu pun baru potong… jadik nak kene kumpul rumput-rumput plak kan… Mr. Hubby pun lepas buang rumput kat pagar… die sapu rumput kat laman plak… Yan? Yan amik gambor je… Yan kan malas…
So, tengoklah gambor diorg berkebun… Ammar tu ble jadik mandur … yang abang plak over…
keje jap, dah penat…. Hahahahaha… Itulah keletah anak-anak ku…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: